Rakan MPP FPer

Barisan PMUKM Sesi 2012/2013

Saturday, December 1, 2012

Selamat Hari Lahir Palestin

:: Palestin sudah ada "sijil lahir" diiktiraf PBB ::


Palestine negara terbaru di iktiraf oleh Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu.

Presiden Lembaga Palestinan Negara Mahmoud Abbas, pusat, meraikan dengan ahli-ahli delegasi dan penyokong yang lain selepas undi bersejarah Perhimpunan Agung PBB untuk mengiktiraf Palestin sebagai Negeri 194 di Ibu Pejabat PBB, Khamis, November 29, 2012. Perhimpunan agung PBB telah mengundi untuk mengiktiraf Palestin sebagai negeri 194 di dunia. 

Dengan lebih 130 negara mengundi memihak, termasuk kebanyakan Eropah hari ini menandakan satu langkah utama ke arah keamanan dan keadilan di Timur Tengah.
Hanya minggu lepas, keputusan itu dijangka menjadi ketara lebih dekat, dengan Israel dan AS melobi keras untuk menafikan Palestin sokongan utama Eropah .

Tetapi dalam menghadapi tekanan awam utama dan berkempen kuat oleh masyarakat Avaaz, negara-negara seperti Perancis, Sepanyol, Belgium dan Sweden memutuskan untuk mengundi YA kepada kenegaraan Palestin. Hanya sembilan negara mengundi TIDAK .

Secara keseluruhan, 138 negara mengundi dalam menyokong rakyat Palestin, termasuk negara-negara Kesatuan Eropah yang paling. Beberapa negara yang telah dijangka untuk mengundi, tidak mengundi seperti Jerman dan Australia.

Dalam kemasukan yang luar biasa, seorang pegawai Israel yang bercakap kepada Haaretz sebelum undi berkata, “Kami kehilangan Eropah.” 

Rakyat Palestin meraikan 'kemenangan' bersejarah selepas PBB mengumumkan resolusi kenaikan status Palestin sebagai negara pemerhati di PBB. Dalam undian yang diadakan, 138 negara menyokong, 9 menolak dan 41 berkecuali.
Kerusi "Palestin" yang bakal diduduki oleh Wakil Palestin ke PBB dibawa masuk ke Dewan PBB. Satu pengiktirafan bagi Negara Palestin.

 Dari Telegraphtv pada 29 November 2012:

"The United Nations last night recognised a sovereign state of Palestine for the first time, sparking jubilation in the General Assembly and celebrations long into the night in Jerusalem.

The UN overwhelmingly ignored dire warnings from the United States and Israel that the decision would wreck peace talks and lead to the severance of badly needed aid funding.

An historic resolution that enhanced the Palestinians' position at the UN from "permanent observer" to "non-member observer state", a status also held by the Vatican, passed the General Assembly by a resounding 138 votes to 9, with 41 countries abstaining, including Britain. Five nations did not register a vote. The no votes were US, Israel, Canada, Czech Republic, Palau, Panama, Nauru, Mirconesia and Marshall Islands."


Read more:http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/palestinianauthority/971...


SUMBER: Facebook dan YOUTUBE

No comments:

Post a Comment

mahasiswa berhak bersuara. lontarkan suara anda si sini.
"YOUR VOICE IS MY VOICE!"