Rakan MPP FPer

Barisan PMUKM Sesi 2012/2013

Wednesday, December 28, 2011

SEMANGAT PRK SEKARANG VS SEMANGAT PRK DULU


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Alhamdulillah seinfiniti kesyukuran kita ucapkan kepada Allah  yang masih lagi memberi kita waktu 24 jam sehari, yang masih mengurniakan kita akal untuk berfikir dan yang paling penting Allah S.W.T masih lagi memberi nikmat IMAN dan ISLAM. Selawat dan salam keatas junjungan nabi Muhammad S.A.W.
Adakah amalan-amalan yang dilakukan di bulan ramadhan masih diteruskan hingga ke hari ini..masih bertadaruskah kita??? Masih bangun untuk berqiamulail kah kita? Tepuk dada tanyalah IMAN masing2. Waktu terus berlalu. Sedarkah kita semua, bahawa kita akan menghadapi satu perjuangan yang besar?ye. satu perjuangan yang besar..iaitu PRK.

Telinga siswazah Malaysia dewasa ini lazim disogokkan dengan keluhan bernada sinis, bahawa mereka kini sudah tidak sehebat dulu, mereka tidak lagi menjadi menara tempat suara rakyat dinobat, tidak lagi bertindak selaku pembela, bahkan hanya mengukur kecemerlangan dengan segulung ijazah, yang kualitinya turut dipertikaikan. Kelesuan siswazah adalah sebuah permainan yang bernatijahkan kekalahan tanpa ada pihak yang mendapat manfaat dan menjadi pemenang.
Semua ini adalah fenomena, yang tersimpul di dalam sepatah kalimah. Ia mewakili sindrom jangkitan ke atas minda siswazah iaitu AKU TIDAK PEDULISMA

Selaku kumpulan siswazah cemerlang dan terpilih, apatah lagi yang menekuni pemikiran Islam seperti kebanyakan kita, tentunya kita berasa gerun dan sensitif dengan fahaman-fahaman anti Islam yang semakin menular di kalangan masyarakat. Sekularisma selaku penghulu kepada ideologi anti Islam, mencambahkan pelbagai nama fahaman yang di sesetengah keadaan, berselindung di sebalik nama-nama enak seperti modenisma, pembaharuan dan sebagainya. Kapitalisma, sosiolisma, liberalisma, materialisma atau apa sahaja fahaman yang bermain nama, semuanya menjurus ke arah menjauhkan umat Islam dari Islam itu sendiri.


Namun, apakah ada ideologi yang lebih merbahaya dari idelogi yang bernama ‘aku tidak pedulisma’. Ia adalah ideologi yang menolak bentuk manusia berfikir, mengecam manusia berjuang, dan mengenepikan manusia berbakti. Ia adalah fahaman yang bersifat ananiah, tiada sensitiviti, tiada perjuangan, bahkan hanya berusaha ke arah melahirkan manusia yang menjadi hamba kepada dirinya sendiri. Golongan ‘aku tidak pedulisma’ adalah manusia yang menutup semua pintu untuk manusia lain mendekatinya, mereka tidur di dalam jaga dan mati semasa hidup.

Fenomena paling ketara bagi kelompok ‘aku tidak pedulisma’ ini adalah budaya hedonisma. Hedonisma yang sepatutnya menjadi gejala golongan yang tidak berpendidikan dan rendah moral, merayap masuk ke celah-celah golongan siswazah dan intelek. Ia adalah budaya cinta dan ketagih hiburan. Apa yang dimahukan hanyalah unsur-unsur yang membawa cuti minda, atau mungkin berakhir dengan kematian idealisma dan erti hidup.

Adalah sukar untuk membayangkan perubahan, jika golongan siswazah terus tenggelam di dalam budaya hedonisma. Mereka yang diharapkan mampu memimpin perubahan, berubah menjadi kelompok juzuk masyarakat yang hilang keprihatinan. Tidak bergerak sebagai pembela masyarakat, mereka berubah menjadi beban.

Kita khuatir dunia dipenuhi oleh golongan oportunis yang hanya hidup bersandarkan maslahah. Lebih membimbangkan jika kelompok ini adalah kelompok siswazah Muslim. Takutilah sindiran Allah SWT di dalam Al-Quran:

“Dan di sana terdapat sebahagian manusia yang menyembah Allah sekadar di pinggiran. Jika mendapat kebaikan mereka akan tenang dengannya (iman kepada Allah) dan apabila ditimpa fitnah (ujian) mereka akan memalingkan wajah (meninggalkan agama Allah). Mereka kerugian dunia dan akhirat. Itulah dia sebenar-benar kerugian yang nyata” (Surah Al-Hajj 22 : 11)

Artikel ini diubahsuai daripada versi asal yang dibentangkan oleh penulis sempena Persidangan Persatuan Mahasiswa Jordan Pertama Jordan (PERTAMA) pada 27 – 29 Jun 2001
ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Friday, December 9, 2011

Sistem GL : Perbincangan Fasa Terakhir

Tahniah dan syabas kepada MPP Mohamad Idrul dalam melaksankan manifestonya  iaitu memperhalusi sistem Surat Jaminan Pelajar atau Guarantee Letter, GL. Isu ini telah berjaya diperbincangkan di peringkat kedekanan Fakulti Perubatan, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia.


Ketika ditemui saudara Mohamad Idrul menegaskan bahawa sistem GL ini seharusnya diperbaiki bagi mempermudahkan semua pihak dan mengurangkan birokrasi.

"Alhamdulillah, perkara ini kita telah bincangkan bersama dengan Dekan & Pengarah Fakulti Perubatan Prof Dato' Dr. Raymond Azman Ali semasa lawatan PMUKM ke Fakulti Perubatan. Sambutan dari pihak pentadbiran sangat memberangsangkan dan di peringkat mereka sendiri akan memperhalusi semula sistem ini supaya tidak membebankan pelajar." 

"Selepas dari itu, kita telah menghantar surat susulan dengan mengemukan beberapa cadangan bagi mempermudahkan sistem GL ini. Kita harap dalam sedikit masa lagi akan ada perubahan di dalam sistem ini."

Antara cadangan yang dikemukan oleh saudara Mohamad Idrul adalah menukar sistem GL sedia ada  kepada:

1. Sistem Kad Matrik
2. Sistem Buku Biru
3. Sistem secara dalam talian (online)

Oleh itu, cadangan-cadangan yang dikemukan dapat membantu pihak pentadbiran dalam usaha memperhalusi sistem Surat Jaminan Pelajar atau Guarantee Letter, GL. 

BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI

Thursday, December 1, 2011

Fantastic Legacy Youth (F.L.Y)


Satu lagi program Persatuan Mahasiswa UKM di bawah Biro Kerohanian & Pembangunan Insan.
FLY merupakan satu program yang bercorak belia dan kepimpinan. Ayuh kita sertai bersama-sama. Di sinilah peluang kita untuk mengenali sahabat-sahabat serperjuangan kita di kampus induk, Bangi. Jom sertai!!

Tarikh   : 9 - 11 Disember 2011
Tempat : Kem Herba, Sungai Congkak, Hulu Langat, Selangor



Hubungi

Arrahum : 0133266976
Afifah     : 0179037904



JUMPA ANDA DI SANA!!!!!

Friday, November 25, 2011

Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun.. Haramkah membacanya?


Oleh : Ustaz Syed Abdul Kadir al Joofre
Terbaca di beberapa blog dan forum baru-baru ini, memandangkan hampirnya kita memasuki tahun baru Hijrah, berkemundang sekali lagi seruan bahawa bacaan Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun merupakan satu bid’ah yang jelas haram di sisi Islam. Benarkan apa yang dihebohkan ini? Kalau benar mengapa saban tahun setiap jabatan agama negeri tidak pernah menghalang sambutan ini? Adakah tok mufti dan semua ustaz yang berada di setiap jabatan agama ni bersekongkol dalam kesesatan? Sama-sama kita kaji..
Biasanya apabila kita tidak mengetahui asas bagi satu masalah, maka kita akan mudah membuat keputusan yang salah. Asas dan sebab bagi satu masalah merupakan kunci bagi kita untuk mendapatkan jawapan bagi masalah tersebut. Di sini kita perlu mengkaji dua masalah. Mengapa dibaca doa akhir dan awal tahun. Seterusnya mengapa pula satu golongan lagi cuba untuk mengharamkan perbuatan ini.
Asas pendapat pertama kita lihat dari sudut amalan para ulamak berkurun lamanya bukan sahaja di nusantara malahan di banyak lagi tempat di dunia, yang mengamalkan berdoa di akhir dan awal tahun. Apakah asas mereka? Jawapannya yang ringkas, bukankah kita semua mengetahui bahawa beredarnya bulan dan tahun ini merupakan tanda kekuasaan Allah? Maka tidak layakkah kita sebagai hamba yang lemah memuji Allah apabila kita memerhatikan kebesaranNya? Seterusnya, bukankah molek kalau kita akhiri akhir tahun kita dengan memohon ampun atas kesalahan kita sepanjang tahun lalu, dan seterusnya memulakan awal tahun baru, dengan berdoa kepada Allah agar tahun yang mendatang dipenuhi rahmah dan maghfirahNya? Doa itu senjata mukmin. Maka gunakanlah senjata ada sebaik mungkin.
Asas pendapat kedua. Bid’ah dholalah (atau kata mereka bid’ah secara mutlak) adalah mengadakan sesuatu yg baru yang tiada asasnya langsung dalam agama. Itu kata kita. Ada di kalangan mereka yang menyalah erti bahawa bid’ah adalah sesuatu urusan agama yang tidak dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Namun sangkaan ini amat tersasar dari kebenaran berdasarkan terlalu banyak dalil menunjukkan keharusan perkara dalam agama yang tidak dilakukan oleh Rasulullah seperti menghimpunkan Al-Quran dan azan solat jumaat sebanyak dua kali yang dilakukan oleh Saiyidina Usman. Maka diistilahkan pula oleh Imam Syafie dan para mujtahidin yang lain perkara ini sebagai bid’ah hasanah. Malah diklasifikasikan pula oleh Imam Nawawi bid’ah kepada 5 hukum taklifi yang ada. Mereka kata klasifikasi ini klasifikasi dari sudut bahasa, namun jika kita kaji bid’ah dari segi bahasa bukanlah yang dimaksudkan oleh Imam Syafie dan yg lain, tetapi bid’ah dalam agama.
Apapun yang diistilahkan kita sepakat mengatakan bahawa perkara yang dibaharukan yang tiada asasnya langsung dalam agama hukumnya haram dan bid’ah yang dholalah. Nah, sekarang mereka membuat pula satu kaedah. Jika satu ibadat itu dilakukan pada satu waktu tertentu atau hari tertentu atau bilangan tertentu tanpa ada hadis yang warid dari Rasulullah s.a.w. maka ianya dikira sebagai bid’ah (baca bid’ah dholalah) dan haram. 2 asas inilah yang dipegang menjadikan bacaan doa akhir dan awal tahun sebagai haram.

Bestnya Nikah ke Fasa Kedua

Bestnya Nikah merupakan satu kempen mengenai pembentukan sebuah keluarga yang bahagia dan diredahai Allah. Pembentukan itu perlu mempunyai asas yang kukuh dan mantap. Maka permulaannya juga harus kita pastikan benar-benar baik dan diredhai Allah.

Bermulanya kempen Bestnya Nikah ini dengan Forum Destinasi Cinta Fitrah yang dikendalikan oleh Imam Muda Asyraf telah mengupas mengenai isu-isu cinta dan persoalan hati di kalangan mahasiswa. Kita ketahui bahawa cinta itu adalah anugerah Allah. Cinta itu adalah fitrah. Namun persoalannya bagaimana kita ingin membawa cinta fitrah itu ke hala tuju yang sebenar tanpa menukar status kepada cinta fitnah.

Sediakan Payung Sebelum Hujan, Beringat Sebelum Kena

Dana Kecemasan

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, info ini diambil dari Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kewangan (AKPK). Diharapkan anda dapat memahami dan mempraktikkan segala tip dan maklumat yang berguna mudah-mudah kita dapat menguruskan kewangan kita dengan baik.

Anda mungkin pernah mendengar pepatah ini, “Apabila hujan, ia turun dengan lebat!” Ini adalah benar, lebih-lebih lagi dalam masalah kewangan kerana kesan gandaan. Oleh itu, kita dinasihatkan agar menyediakan satu Dana Kecemasan kita sendiri sebelum tsunami kewangan melanda!

Apakah yang dimaksudkan “Dana 
Kecemasan”?


“Dana kecemasan” biasanya adalah satu dana yang anda cipta untuk membayar perbelanjaan diluar jangkaan. Sebagai contoh:
Tayar-tayar kereta anda perlu ditukar dengan yang baru.
Rumah anda penuh dengan anai-anai dan memerlukan rawatan.
Anak anda mempunyai masalah apendiks dan memerlukan pembedahan.
Gigi geraham anda perlu dicabut.
Tiba-tiba syarikat anda bankrap.
Senarai ini boleh berterusan panjangnya dan anda mungkin tidak mengalami hanya satu daripadanya, tetapi kesemuanya serentak! Itulah masanya “hujan lebat”!


Mengapa Saya Perlu Ada “Dana Kecemasan”?

Friday, October 28, 2011

Promosi : Kursus Kahwin 2011




Gadis A : Eh! Ada kursus kahwin la! Murah plak tu, RM30 je..jom2!!
Gadis B : Bestnyerr!!! Nak2..Senior aku ade cakap baik kita amik kursus skang, nanti bile dah houseman, jadi doktor...lagi bz. Takut tak sempat.

Gadis A : Yeke? Kalo macam tu baik kite get ready awal kan? Sijil kursus kahwin pun disediakan. Takde tarikh luput ke?
Gadis B : Ishhh...mestilah takde, ni daripada JAWI. Kalo kau amek dari Tahun 1 pun takpe. Nak amik 2, 3 kali pun suke hatilah.

Gadis A : Boleh ea amik kursus 1 hari je? Bukan biasa 2 hari?
Gadis B : Hemm...aku dengar cite. Sepatutnya memang 2 hari, tapi pihak PMUKM Perubatan dah runding ngan pihak JAWI memandangkan jadual kita yang full. Tapi kena buat sampai 9 malam la, sebab nak habiskan semua modul yang wajib.

Gadis A : Ooooo....macam tu. Bagusnye ketua kite consider, sebab esoknya tak silap aku, dah ade program lain plak. Nanti terkejar-kejar kite mane 1 nak pegi.
Gadis B : Yup! Ha...Tunggu ape lagi. Jomlah kite daftar! Hehe..

JOM DAFTAR SEKARANG! :)
Hubungi : Munir 017-5142537 @ Shairah 013-9580328

 TERBUKA KEPADA SEMUA PELAJAR UKM, STAF UKM DAN ORANG RAMAI.

Friday, September 16, 2011

Ucapan Presiden PMUKM sempena Hari Malaysia 2011


Memaknai 16 September

Assalamualaikum wbt, salam sejahtera dan Salam Hari Malaysia

Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Illahi, kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya, kita dapat menyambut Bulan Kemerdekaan dan Hari Malaysia esok dengan penuh kebanggaan.

MEMAKNAI HARI MALAYSIA
Tanggal 16 September 1963, telah terbentuk sebuah negara baru di peta dunia yang diberi nama ‘Malaysia’ ; hasil gabungan negeri-negeri Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura.

Bertitik mula daripada pembentukan Malaysia yang berdaulat, kini negara kita pesat membangun dan telah mendapat pengiktirafan dunia sebagai salah sebuah negara yang maju di kalangan negara-negara membangun.

Kemerdekaan yang disambut juga seharusnya bukan sekadar mengibarkan Jalur Gemilang dan menyertai perarakan Merdeka.

Kemerdekaan yang diburu adalah kebebasan hati dan minda. Seharusnya masyarakat dididik dan dipupuk untuk melahirkan jiwa yang merdeka. Ia juga harus dihadami dan merangkumi segala aspek kehidupan, politik, ekonomi, moral dan masyarakat.

Maka dengan itu, marilah kita bersama-sama memaknai Hari Malaysia ini dengan memerdekakan sepenuh jiwa kita dari cengkaman dan kezaliman warisan penjajah demi membina negara yang aman harmoni antara semua bangsa.

INTERGRITI ASAS PEMBENTUKAN NEGARA BERDAULAT
Agenda integriti yang digariskan di dalam Pelan Integriti Nasional (PIN) pada 23 April 2004 dan penubuhan Institut Integriti Malaysia (IIM) pada 4 Mac 2004 secara signifikannya menggambarkan usaha serius kerajaan untuk membentuk nilai integriti di peringkat akar umbi pentadbiran.

Dua prinsip asas nilai integriti untuk para pentadbir dan kakitangan awam capai ialah pemantapan prinsip ketelusan, kebertanggungjawaban dan tadbir urus terbaik, dan peningkatan integriti institusi pentadbiran jabatan masing-masing.

Integriti secara umumnya merujuk kepada kualiti unggul yang wujud secara keseluruhan dan padu pada individu dan organisasi. Integriti berkaitan rapat dengan etika. Dalam konteks semasa, integriti berlandaskan etika dalam tindakan sehari-hari.

Budaya etika dan integriti yang giat dipromosikan di segenap peringkat pentadbiran kakitangan awam adalah selaras dengan cabaran keempat Wawasan 2020 iaitu untuk membentuk sebuah masyarakat yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya, dengan para warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh, dan ditunjangi oleh budi pekerti yang luhur.

Seruan kepada semua pihak khususnya bagi warga Universiti tidak kira di peringkat mahasiswa ataupun kakitangan Universiti bersama-sama menyahut pembudayaan integriti dan menyemai di peringkat urus tadbir kerja kita seharian.

APLIKASI NILAI-NILAI TERAS INTEGRITI AKADEMIK
Di kesempatan ini juga suka untuk saya tekankan kembali enam (6) Nilai Teras Integriti Akademik yang terkandung di dalam Garis Panduan Integriti Akademik yang dikeluarkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia; yang wajar diberi perhatian oleh semua pihak khususnya yang berada di bidang akademik di bumi perbukitan ilmu di UKM, iaitu:

(i) Amanah - Amanah merujuk kepada kesungguhan ahli akademik dalam memenuhi kepercayaan, kewajipan dan tanggungjawab yang diberikan. Amanah akademik merangkumi peningakatan ilmu, penyampaian yang berkesan, dan memberi khidmat serta pandangan tanpa rasa takut atau mengharapkan pujian. Ahli akademik melaksanakan tugas dengan tanggungjawab dan menghayati skop kerja serta komited terhadap tuntutannya. Ahli akademik juga tidak terlibat dalam rasuah dan tidak menyalahguna kuasa.

(ii) Bijaksana – Identiti ahli akademik yang cemerlang tergambar menerusi kebijaksanaannya dapat menggunakan akal budi dalam menjalankan tugas agar matlamat tercapai. Ia terangkai daripada pengalaman, ilmu dan kemahiran yang menjadikan ahli akademik itu seorang budiman.

(iii) Akauntabiliti - Ahli akademik berupaya dan bersedia dipertanggungjawabkan di atas semua tindakannya dengan penjelasan dan justifikasi yang rasional dan objektif.

(iv) Hormat – Konsep ‘Hormat’ itu menerima kepelbagaian sudut pandangan dan menghargai semua bentuk sumbangan yang mempertingkat kualiti akademik. Berbahasa dan kesopanan ditekankan dalam sebarang hubungan kerja, tanpa mengira status, umur dan gender.

(v) Telus - Tidak ada tindakan akademik yang perlu disembunyikan daripada pihak berkepentingan (stakeholders). Setiap keputusan yang dicapai adalah menerusi proses yang jelas strukturnya dan dapat dibuktikan kesahihannya.

(vi) Adil - Ahli akademik tidak wajar berprasangka, tidak berat sebelah dan tidak memilih kasih dalam menjalankan tugas.Ahli akademik juga wajar membahagikan masa dan prihatin serta secara wajar dan sesuai kepada semua yang memerlukan kepakarannya.

BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI
Barisan Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) pada sesi kali ini komited untuk bersama-sama mahasiswa UKM dalam menjaya dan merealisasi visi, misi dan wawasan UKM. Berlandaskan Falsafah UKM yang telah menyebut  “Paduan antara iman kepada Allah dengan ilmu yang bermanfaat serta gabungan antara teori dengan amal adalah dasar utama bagi perkembangan ilmu, proses pembinaan masyarakat terpelajar dan pembangunan Universiti” , maka gagasan ‘Realisasi Varsiti’ dilihat selari dengan pembawakan penghayatan Falsafah UKM.

Berteraskan intisari paduan ILMU,IMAN dan AMAL , pembawakan PMUKM sesi ini juga dilihat semakin mendapat respon yang baik di kalangan kakitangan Universiti dan mahasiswa UKM sendiri.

Manakala sikap kebersamaan di kalangan mahasiswa dalam merealisasi dan menjayakan visi, misi dan gagasan varsiti juga dilihat bakal menjadi kunci kepada kejayaan mahasiswa. Usaha-usaha yang dilakukan oleh PMUKM sebagai badan induk persatuan mahasiswa dilihat tidak akan mendatangkan hasil sekiranya ada pihak-pihak yang tidak memberi kerjasama dalam menyokong dan mendokong aktiviti-aktiviti yang dijalankan.

Justeru di kesempatan sempena Hari Malaysia ini, saya sekali lagi selaku Presiden Persatuan Mahasiswa UKM sesi 2010-2011 ingin menyeru rakan-rakan bersama-sama menghayati erti sebenar Hari Kemerdekaan.

Semoga ulang tahun kemerdekaan dan hari Malaysia ini bakal membawa makna yang mendalam kepada semua warga kampus dan juga rakyat Malaysia amnya.

Selamat Hari Malaysia.


LT M Ahmad Muzzammil bin Muhd Hairi
Presiden 
Persatuan Mahasiswa UKM
Sesi 2010-2011

http://pm-ukm.blogspot.com

Thursday, August 25, 2011

Syoknya!! Kembara Syifa'


“Menjadi seorang doktor merupakan satu bidang kerja yang mulia dan berkait rapat dengan masyarakat. Namun jika ditambah nilai-nilai kerohanian dan nilai-nilai murni dapat melahirkan seorang doktor yang holistik. Bukan sekadar merawat fizikal tetapi merawat jiwa masyarakat.” Idrul Daud, MPP Fakulti Perubatan.

Atas dasar semangat itu, MPP Fakulti Perubatan telah menganjurkan program Kembara Syifa’ dengan kerjasama Quranic Team, Persiap. Kembara Syifa’ merupakan satu program yang julung-julung kalinya diadakan di Fakulti Perubatan.Program selama 3 hari 2 malam ini telah diadakan di Kampus PTS, Janda Baik.
Peserta Kembara Syifa bersama fasilitator

Kembara Syifa’ mendedahkan kepada para  peserta tentang kepentingan menjadi seorang doktor yang mempunyai nilai-nilai professional dan beretika .Mereka juga didedahkan dengan pelbagai aspek kehidupan masyarakat bagi menyediakan diri sebagai seorang doktor yang holistik. 

Seramai lebih kurang 28 orang peserta yang menyertai program ini. Mereka semua berasa sangat beruntung kerana menghadiri program ini.  Program ini mampu memberikan perspektif baru kepada semua pelajar untuk menjadi mukmin doktor yang terbaik.


Thursday, July 28, 2011

Menjelang Ramadan


For this upcoming Ramadan,

CONNECT to Allah, TAG our hearts, LIKE doing good deeds, ADD du’a and prayers, SHARE wealth through charity, POKE conscience, UNTAG sins and CONFIRM our love to ALLAH and His Prophet ﷺ.

‘Forward’ your solat,
‘Download’ pahala,
‘Firewall’ your iman,
‘Backspace’ from syaitan,
‘Bookmark’ to ALLAH SWT,
’Delete’ ALLAH’s enemies,
‘Copy paste’ from the Al-Qur’an and Sunnah,
‘Help’ your muslim brothers n sisters,
‘File’ your amal,
‘Edit’ your akhlaq
‘View’ your good and bad deeds,
‘Search’ the straight and right path,
And InsyaALLAH you will never get ‘virus’

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.
(Surah Al-Baqarah 2 : 183)

dah ready dah sahabat-sahabat?
AYUH SEMARAKKAN RAMADHAN :)

Sunday, July 24, 2011

BULAN RAMADHAN

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah S.W.T. kerana kita dapat dipertemukan dengan bulan mulia iaitu bulan Ramadhan yang kita akan sambutnya tidak lama lagi. Diharapkan kita dapat menerima Ramdhan kali ini lebih baik dari yang dahulu. Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan..

Untuk makluman hadirin sekalian, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia telah menetapkan tarikh 31 Julai 2011 bersamaan 29 Syaaban 1432H sebagai tarikh untuk mencerap anak bulan Ramadhan.

Terdapat banyak fadhilat kelebihannya ketika berpuasa dibulan Ramadhan namun kelebihan ini hanya diberikan kepada umat Islam yang taat menjunjung segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. Mereka yang ingkar, tidak puasa, tidak mengerjakan solat dan lain-lain perintah Allah, tidak berhak mendapatnya

Dibawah ini diringkaskan beberapa maksud Hadis Rasulullah SAW mengenai fadhilat, kelebihan, keutamaan dan kemuliaan bulan Ramadhan serta amal ibadah yang sewajarnya dilakukan.
  • Pintu langit dibuka
    • Sabda Rasulullah SAW:  Apabila masuk bulan Ramadhan maka dibukakanlah pintu-pintu langit dan ditutupkan pintu-pintu neraka dan diikatlah semua syaitan (Riwayat Bukhari dan Muslim)

  • Pintu-pintu syurga dibuka
    • Sabda Rasulullah SAW: Pada malam pertama bulan Ramadhan diikatlah semua syaitan dan jin dan ditutuplah semua pintu-pintu neraka dan tidak dibuka satu pintupun darinya. Dan dibukakanlah pintu-pintu syurga dan tidaklah ditutup satupun darinya. Maka berserulah penyeru; Wahai orang yang melakukan kebaikan hampirlah kamu, wahai orang yang melakukan kejahatan undurlah kamu. Dan sesungguhnya Allah mempunyai ahli neraka yang dibebaskan dan sedemikian itu berlaku pada setiap malam (Ramadhan).(Riwayat at-Tarmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah R.A)

  • Malam Lailatul Qadar
    • Lailatul Qadar atau Malam al-Qadar telah diketahui umum sebagai malam yang amat istimewa buat seluruh umat Islam. Ia berdasarkan ayat al-Quran dari surah al-Qadr . Firman Allah SWT :
      Ertinya :
      Malam Al-Qadar lebih baik dari seribu bulan  (Al-Qadr : 2) .

      Di Malam ini jugalah Nabi SAW bersungguh-sungguh beribadat melebihi malam-malam Ramadhan yang lain.  Disebutkan di dalam sebuah hadith :-
       Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di sepuluh malam terakhir Ramdhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam yang lain ( Riwayat Muslim, no 1175 )
      Sebuah lagi hadis menyebut :
       "Adalah Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya (malam-malam ramadhan)" ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
       "Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" ( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)



  • Amal ibadah bulan Ramadhan
  1. Solat sunat Tarawih
  2. Solat-solat sunat yang lain
  3. Bantu membantu sesama umat Islam seperti bersedekah dan seumpamanya
  4. Memberikan hidangan berbuka puasa
  5. Banyakkan membaca Tahlil (Syahadah, berzikir, bertasbih dan seumpamanya)
  6. Banyakkan beristighfar dan bertaubat, memohon keampunan kepada Allah SWT
  7. Banyakkan berdoa memohon syurga dan perlindungan dari azab neraka
  8. Banyakkan bersabar kerana bulan Ramadhan bulan kesabaran
  9. Tinggalkan dan jauhi dari segala perbuatan maksiat dan kemungkaran kerana ia boleh menghapuskan ganjaran pahala ibadah kita. Ini termasuk jangan mengumpat, berkelahi, boros, fitnah memfitnah, berbohong dan sebagainya.
  • Ganjaran Pahala Ibadah dan Fadhilatnya
    • Ganjaran pahala mereka yang mengerjakan amal ibadah dalam bulan Ramadhan adalah berlipat ganda. Pada keseluruhannya, bulan Ramadhan ini terbahagi kepada tiga bahagian:
    1. Untuk mendapat rahmat Allah SWT
    2. Untuk mendapat keampunan Allah SWT
    3. Untuk mendapat pelepasan dari azab neraka
    • Fadhilat yang lain
    1. mereka yang berpuasa akan mendapat balasan syurga
    2. doa orang yang berpuasa dimakbulkan Allah SWT
    3. orang yang berpuasa mendapat dua kegembiraan iaitu semasa berbuka puasa dan apabila bertemu dengan Allah pada hari Kiamat kelak
    4. orang yang berpuasa mendapat peliharaan Allah SWT


          Dipetik dari buku Kelebihan Amalan Bulan Rejab Sya'ban Ramadhan oleh Hj. Johari Hj. Alias


Semoga kita memperoleh manfaat bersama. Selamat beramal

Wednesday, June 15, 2011

Sejarah Panjang dan Kapasitas Besar Telah Memenangkan AKP

dakwatuna.com - Kemenangan AK Parti (AKP) di Turki sudah bisa ditebak jauh hari sebelum pemilu 12 Juni 2011 kemarin. Ini hanyalah ledakan dari akumulasi perjuangan panjang mereka. Usia perjuangan AKP sebenarnya tidak beda dengan usia Ikhwanul Muslimin (IM) di Mesir. Pengalaman jatuh bangun di luar dan di dalam pemerintahan membuat mereka matang.

Sejarah adalah aset politik yang tak ternilai dan aset itulah yang dimiliki AKP. Sejarah menandai kejujuran dan konsistensi sebuah organisasi. Kejujuran dan konsistensi adalah karakter yang tidak bisa diklaim, tapi harus dibuktikan dalam perilaku. Pembuktian itulah yang memerlukan waktu panjang!

Dalam rentang waktu yang teramat panjang, gerakan yang melahirkan AKP telah membuktikan kejujuran dan konsistensi mereka. Sekarang mereka memetik buahnya. Sejarah yang tercatat dan terwariskan selalu begitu. Merupakan ledakan dari akumulasi kebajikan yang panjang. AKP adalah ledakan itu.

Jatuh bangun itu biasa dalam politik, tapi tetap ada yang terlihat secara konstan dalam proses itu. Kejujuran dan konsistensi, itulah yang ditunjukkan oleh AKP. Dan pengalaman panjang itu bukan hanya mematangkan kepribadian AKP, tapi juga melatih dan menumbuhkan kompetensi mereka.

Dalam sistem demokrasi semua ideologi punyak hak hidup, tapi itu tidak menentukan pilihan rakyat, yang menentukan itu kinerja. Dan AKP berkinerja bagus. Kinerja, seperti karakter, tidak datang dari klaim, tapi dari pembuktian, dan itu juga perlu waktu. Dalam 2 periode kepemimpinannya, AKP telah menunjukkan kinerjanya! Kinerja bersumber dari kapasitas yang besar, itulah yang memungkinkan rencana tereksekusi. Dan kapasitas leadership AKP memang luar biasa. Kini Islam atau sekuler bagi rakyat Turki bukan lagi pertanyaan. Tapi apa yang diberikan partai kepada rakyat atas nama ideologi itulah yang penting.

Orhan Pamuk, seorang peraih Nobel Sastra asal Turki, menulis novel tentang Istanbul dan menggambarkannya sebagai kota yang muram. AKP mengubahnya jadi hidup. Sebelum tahun 2003 kita bahkan masih bisa merasakan kemuraman itu di Istanbul. Di bawah AKP sekarang kota itu hidup dengan jutaan turis setiap tahun. Dari 6 juta turis menjadi 26 juta turis setiap tahun rasanya memadai menggambarkan bagaimana ekonomi Turki bergeliat dibawah AKP.

Sekarang PDB di atas 1$ Triliun. Ekonomi Turki berada di urutan ke-7 di Eropa. Dengan kinerja ekonomi itu AKP mengintegrasikan demokrasi dengan kesejahteraan. Jadi, demokrasi bukan penjelasan bagi kesejahteraan. Sejahtera atau tidak sejahtera kita tetap harus bebas sebagai manusia merdeka. Bebas itu asas demokrasi.

Kesejahteraan lebih banyak dijelaskan oleh kapasitas kolektif kita sebagai sebuah bangsa. Keduanya berbanding lurus, dan itu yang telah dipahami oleh AKP sejak awal. Bahwa kebebasan bisa jadi basis dari kreativitas kolektif menuju sejahtera itu benar adanya. Tapi juga bisa jadi faktor destruktif kalau kapasitas kita rendah. Kebangkitan ekonomi Cina, Korea, dan Jepang lebih banyak dijelaskan oleh akselerasi pembangunan sumberdaya manusia mereka daripada sistem politiknya.

Struktur ekonomi Turki terutama disangga oleh teknologi dan industri, itu tentu merujuk pada kapasitas SDM negara itu. Jadi demokrasi adalah hak asasi tapi kesejahteraan adalah efek kapasitas. Maka AKP mengubah supremasi militer jadi supremasi sipil, setelah itu baru membangun ekonomi!

Dalam konteks itu demokrasi tidak perlu diperdebatkan sebagai ideologi, tapi lebih sebagai hak asasi manusia yang harus direbut. Intinya kebebasan itu. AKP menjadikan supremasi sipil sebagai simbol capaian demokrasinya yang paling kuat, dan keluar dari perdebatan tentang negara agama dan negara sekuler.
AKP bahkan menyatakan dirinya sekuler karena tujuannya memang mendirikan civilized nation state. And so what?? It is the society, not the system!! Kualitas kita sebagai masyarakatlah yang menentukan maju tidaknya negara, bukan sistemnya.


Jadi demokrasi adalah ruang kosong yang bisa diisi dengan semua konten. Tapi kapasitas kita sebagai bangsa tidak berhubungan dengan itu semua. Dalam ruang kosong demokrasi itulah rakyat Turki memilih AKP karena kapasitas dan kinerjanya!! Dan itu yang gagal diwujudkan kaum sekuler disana!! Kompetisi politik dalam demokrasi adalah kompetisi kapasitas. AKP memahami aturan main itu dengan sangat baik.
Gabungan sejarah panjang dan kapasitas besar itulah yang memenangkan AKP.

Mereka punya strong leader seperti PM Erdogan dan strategic thinker seperti Menlu Oglo. Sistem adalah pedang, tapi manusia (kapasitasnya) yang menentukan apakah ia dipakai menebas musuh atau cuma memotong bawang.

Leadership pemimpin AKP, Erdogan, adalah sebuah catatan lain. Ia seorang pekerja keras, risk taker, dan selalu mampu mengeksekusi rencana besarnya. Erdogan dibantu seorang pemikir strategis yang sekarang jadi Menlu Turki saat ini, Ahmad Daud Oglo. Kombinasi 2 orang ini membuat AKP menjadi dahsyat. Selain itu AKP juga didukung oleh lebih dari 5000 pengusaha dengan komitmen kontribusi yang kuat.

Jadi AKP memiliki semua syarat untuk menang. Narasi yang jelas, leadership yang kuat, dan sumberdaya yang besar. Dan yang lebih penting dari kemenangan AKP adalah bahwa rakyat Turkilah yang paling diuntungkan dari kemenangan itu!! Dalam pidato kemenangannya, Erdogan menyatakan bahwa kemenangan AKP adalah kemenangan bagi seluruh rakyat Turki, Timur Tengah, dan kemanusiaan.

Walaupun sulit Erdogan berjanji membuat konstitusi baru bagi Turki yang menjamin setiap warga negara menjadi warga negara kelas satu. Konstitusi baru yang dijanjikan Erdogan bagi Turki akan lebih civilized dan menjunjung tinggi kebebasan, beliau juga berjanji merangkul oposisi. (@Anismatta/#AKP/hdn)

Tuesday, June 14, 2011

Monday, June 13, 2011

Kekayaan Anugerah Allah

Kebahagiaan, kesihatan dan kesenangan merupakan sebahagian daripada kehidupan kita. Sebagai orang Islam, mensyukuri nikmat Allah merupakan salah satu sifat Mukmin yang dituntut. Hakikatnya, semua ini adalah anugerah daripada Allah kepada hambanya samada ia seorang yang beriman ataupun tidak.



Disebutkan dalam Al-Quran, Al-Baqarah:268 yang bermaksud "Allah menjanjikan keampunan dan kurniaNya kepadamu, dan Allah Maha Luas dan Maha Mengetahui".

Apakah konsep kekayaan (Wealth) dalam Islam?

Kekayaan adalah amanah daripada Allah yang mesti diuruskan dengan sebaik-baiknya. Konsep amanah ini menunjukkan bahawa segala kekayaan yang dianugerahkan oleh Allah adalah merupakan pinjaman semata di dunia ini. Walaubagaimanapun, yang Maha Pemurah dan Maha Luas sifatnya memberikan kebebasan kepada hambanya menggunakan nikmat ini untuk manfaat dunia dengan berpandukan Syariah.

Melaksanakan amanah ini dengan baik bukan sahaja akan mendapat kesenangan duniawi, malahan Allah akan memberikan ganjaran pahala sebagai bekalan di Akhirat nanti.

Selain itu, kekayaan adalah merupakan salah satu jalan menuju kejayaan. Ayat 10-12, Surah As-Saff yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Niscaya Allah mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, dan ke tempat tinggal yang baik di dalam surga 'Adn. Itulah kemenangan yang agung."

Dengan memahami kedua-dua konsep kekayaan dalam Islam ini, maka aspek perancangan kewangan perlulah diberi perhatian. Melaksanakan perancangan kewangan yang baik dan berkesan merupakan suatu Ibadah dengan tujuan menjaga Amanah daripada Allah dan salah satu mehnah mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat sepertimana janji Allah yang disebutkan diatas.

Seorang Muslim yang beriman itu adalah baik, tetapi seorang Muslim yang beriman dan menggunakan kekayaan anugerah Allah untuk kemaslahatan ummah adalah amat disukaiNya.

- Artikel iluvislam.com

Monday, May 30, 2011

For Future Doctors in Malaysia Part 3

For Future Doctors: Housemanship, Medical Officer and Postgraduate Training (Part 3)


Let’s look at the postgraduate training in Malaysia. I have written about housemanship, district/rural postings and problems of oversupply of doctors in the near future. The issue of oversupply of doctors by 2015 will lead to another very big issue: postgraduate training. Many of the budding doctors and medical students are not aware that the postgraduate training in Malaysia has many limitations and problems. At this point of time, most postgraduate trainings are dependent on Master’s programme conducted by the local universities. Once upon a time, we were totally dependent on UK-based exams and training but unfortunately we lost it along the way. Currently, only MRCP (UK) – Internal Medicine, MRCPCH (UK) – Paediatric and MRCOG (UK) can be done in Malaysia. FRCS (for surgeons) used to be available to Malaysians but not anymore. None of our hospitals are recognised as a training centre for FRCS, which is now known as MRCS. Thus, for any surgical field in Malaysia, you will need to do Master’s programme!

MRCP (UK) – Internal Medicine

Membership of the Royal College of Physicians (UK) is a well-known exam all over the whole. It has a very strong reputation as an entry exam for speciality training in UK as well as in other parts of the world. It is conducted regularly, usually 3 times a year in various countries. Malaysia is one of the centres for the MRCP exams, all 3 parts.

MRCP Part 1 can be taken about a year after your graduation. It is a theory paper. After passing your Part 1, you need to clear your Part 2 (written paper) and Part 3 (clinical) within 7 years. It is usually coordinated by University of Malaya, where the exams are usually held. Just for your info, the passing rate for MRCP (UK) is always around 45-50% worldwide! You need to have a proposer to sit for these exams, who can verify that you have undergone sufficient training to sit for the exam. If you fail miserably, your proposer will be notified.

Since MRCP (UK) is not a specialist exam in the UK, the Ministry of Health, Malaysia only recognises and gazette’s you as a specialist after undergoing further training of 18 months post MRCP (UK). You will need to submit a log book and recommendation by your HOD before being gazetted. This rule applies for all other overseas degrees which include MRCPCH and MRCOG. You need to undergo this gazettement process in order for you to be recognised as a Physician by the National Specialist Register (NSR).

MRCPCH (UK)

MRCPCH is similar to MRCP (UK) but meant for those who wants to become a Paediatrician. It‘s examination structure is similar to MRCP (UK).

MRCOG (UK)

MRCOG has 2 parts but the second part has both written and clinical component. However, you need to undergo training in O&G department for at least 4 years before being allowed to sit for Part 2 exams. One of the major issues in sitting for MRCOG is the fact that there are not many MRCOG holders in MOH to sign as a proposer for you!

Master’s programme

Now, this is where a big problem is going to appear soon. For all other fields, you are totally dependent on Master’s programme. This includes all surgical fields. Master’s programme is a fixed 4 year programme.

In order for you to be eligible to apply for the Master’s programme, you should have completed at least 3 years of service with good SKT marks of at least 85% and above, recommendation from Head of Department and confirmed in service. You also need to attend an exam or an interview before being selected for certain disciplines.

The major problem that I foresee in the future will be the number of places that are being offered. As of this year, the total number of places available is only 600, all disciplines included. Imagine, with 6000 new doctors coming into the market every year from now onwards, only 10% is going to get into the Master’s programme annually. Furthermore, you must understand that the selection process is never transparent, the typical Malaysian scenario as well as the quota system! Most of it is done by the Universities.

The government is planning to increase the number to 800 next year but the situation is rather critical in the Universities as there are not many Senior Professors to supervise the programme. I must say that the standard of Master’s graduates have dropped significantly over the last 5-10 years. We have Master’s graduates who can’t do surgery but have passed the exams! I just hope that the Master’s programme do not become another “specialists mill” like our undergraduate medical schools!

There are 2 types of Master’s programme, the open and closed system. In the closed system, you will do the entire 4 years within the university, like in UKM Hospital, UH and USM Hospital. The open system may have various programmes, like 2 years in MOH hospitals and another 2 years in the Universities etc. You may even do the entire 4 years in MOH hospitals for some of the fields.

After completing your Master’s programme, you need to undergo another 6 months of gazettement process before being recognised as a specialist. Furthermore, you will be bonded for 5-7 years for receiving scholarship during the programme, which is compulsory!

Subspecialty training

With the advancement in medical field, every discipline now has subspecialty training. As such, everyone will try to do certain subspecialty after gazettment as a specialist by MOH. Generally, the subspecialist training is about 3 years except for certain field like Cardiothoracic and Urology which may take 4 years. Again, whether you get a place or not depends on availability of post and demand for that particular field. For example, the waiting time for Gastroenterology training can even go as far as 1-2 years.

Recently, to overcome this major problem, MOH has taken another step backwards. You can only apply for subspecialty training 1 year after you have been gazetted as a specialist. For MRCP holders, this means 2 and half years after passing MRCP (UK)!

Usually, the subspecialty training is divided into 2 parts, the first part (the first 2 years) will be done locally and the 2nd part (remaining 1 year) will be done overseas. The MOH will provide a fully paid scholarship for overseas training of 1 year but you will be bonded for 3 years. If you have received undergraduate scholarship and Master’s scholarship, you will be bonded a total of 20 years in service!!

Singapore

One good advantage that we have is Singapore. Unfortunately, only UKM and UM undergraduate degrees are recognised in Singapore. Our Master’s degrees are NOT recognised elsewhere. Thus, we would not be able to work in Singapore with any other medical degrees or even with our Master’s degree.

However, Singapore does recognise MRCP, MRCPCH, MRCOG and MRCS. Thus, if you have any of these degrees, it supersedes the undergraduate degree and you should be able to get a job in Singapore. Singapore is also a recognised centre for MRCS Part 3 training, which you can’t do in Malaysia. So, if you have MRCS Part 1 & 2, you can go to Singapore to finish your MRCS training and sit for the Part 3.

I must say that Singapore’s postgraduate training is more structured and organised with their BST (Basic Specialist Training) and AST (Advanced Specialist Training) programmes. I have written about this in my MMA article “Back from the Future: From 1st world to 3rd world”.

For all of you out there; budding doctors, medical students, houseofficers and medical officers; the future is very bleak for the medical field in Malaysia. The oversupply of doctors will get to you sooner or later. My advice to those who insist on doing medicine for passion is to choose an undergraduate course that is recognised internationally. Then, pursue a postgraduate degree that is also recognised internationally. If not, you will end up with a lot of frustration in the future. Jobless doctors in the future will be a reality!

Thursday, May 26, 2011

For Future Doctors in Malaysia Part 2

For Future Doctors: Housemanship, Medical Officer and Postgraduate Training (Part 2)


In this Part 2, I will write more about what to expect after finishing your 2 years Housemanship posting in Ministry of Health.

1) Compulsory Service

I am sure everyone knows about the compulsory service for doctors in government service. According to Medical Act 1970, a medical graduate has to undergo compulsory service with the government for at least 4 years. This includes the Housemanship which is now 2 years. This means that you need to serve the government for another 2 years before you decide to leave the service.

2) District/Rural postings

As I have said in my first part, after completion of your housemanship, you will likely be transferred to rural clinics or district hospitals. With the recent influx of large number of doctors, almost everyone will be transferred to rural areas, mainly Sabah and Sarawak. You can see this from various letters posted in almost every newspaper recently, embarrassingly by parents of “so-called” grown up doctors!

From my experience, district posting is a wonderful experience. Working alone without anyone to consult immediately, gives you a lot of experience. Remember, other than X-rays and some simple blood test, you don’t have anything else in these hospitals. Usually there will be about 3-5 Medical Officers (MO) in each district hospitals. When you are “on-call”, you are all alone and need to manage the A&E department as well as all the wards including obstetrics cases. It is really scary at times, especially if you are working in district hospitals which are far away from the nearest General Hospital. If you are preparing to sit for any exams then this is the time to do your revision as the workload is generally lower than in general hospitals.

The same goes for those who are posted to health clinics (Klinik Kesihatan). These clinics are usually situated in rural and semirural areas. Most of the time there will be 1-2 MOs in each clinic. The major bulk of patients that you see in these clinics are antenatal and outpatient cases. There will also be a lot of administrative work to do in these clinics including school visits, running various health campaigns and public health talks. In cases of any outbreaks, you will be called to assist in containing the outbreak. Basically you are the primary healthcare providers. Many doctors do not like the administrative work that they are supposed to do, and the meetings that you need to attend!

Even though it is a good experience to do rural/district postings, please do not stay long in these clinics/hospitals if you intend to do postgraduate studies. A maximum of 1 year should be adequate. The reason I say so is because you will lose the momentum to further your studies after some time of good life in these centres. Since the workload is lower, you will get carried away with relax life compared to your housemanship training.

This rural/district postings are usually given extra points when you apply for your Master’s programme even though it does not guarantee a place. At the same time you can use your free time to prepare for your exams like MRCP Part 1, MRCOG Part 1 etc etc. After passing your Part 1, you can request to be transferred to the General Hospital for continuation of your training. Again, this may become a problem in the future as the number of post may be limited and it may be increasingly difficult to get a place in bigger hospitals.

I think people who grumble about going to rural and district postings should just give-up medicine. If you choose medicine to help and treat sick people, then these postings is where you really see the real life of people. You will learn a lot about their social life and the struggle they go through daily which you do not see when you work in general hospitals. You will also realise that people here appreciate you better than urban people. I would advise each and every doctor to do rural/semirural and district postings for at least a year after completing your housemanship.

Next: Postgraduate training…………………

Sunday, May 22, 2011

For Future Doctors in Malaysia

Since some of the viewers were curious about medical profesion, this post might enlighten you regarding what is actually medical profesion. Mind you, it is not that we are discouraging you, it is something you have to face in the future. On behalf of student representative, if you want it go strive for it.

For Future Doctors: General Misconception of being a doctor PART 1

November 11, 2010 by Pagalavan Letchumanan



1) Guaranteed Job and Good salary/can make money

Many parents still believe that being a doctor guarantee their children’s future. Well, it may be so before but not in another 5-10 years time. You can read about these issues in my MMA articles column. 20 years ago we only had 3 medical schools producing about 400 doctors a year but now we have almost 30 medical schools in the country (the highest per capita population in the world). Last year alone, almost 4000 new doctors started housemanship in Ministry of Health (MOH). The number will further increase in coming years when all the medical schools start to produce their graduates. I believe it will reach a figure of 6000/year by 2015.

This is where issues arise. Even now, the MOH is struggling to place these doctors in various hospitals in the country. We have almost 30-40 houseofficers in each department now not knowing what to do every day. Their training is compromised and they are being released after that without proper training with license to kill! I may sound negative but this is the reality. Even district hospitals are being used to train houseofficers now, starting 2010. As you would have read in the papers recently of parents complaining that their child has been transferred to East Malaysia after completing housemanship, it is a known fact that the shortage of doctors at this point of time is in East Malaysia. As our MOH Director General had said, most doctors will be sent to Sabah and Sarawak from this year on wards.

What’s going to happen in the next few years? Again, my prediction is, there will be surplus of doctors by 2015. There will more bodies than post in MOH by 2015. Doctors most likely will need to queue up to be posted in government service. You will be sent to rural and East Malaysia to serve. Any appeal will not be entertained. If you think this would not happen, please look at the nurses! 5 years ago, the government began to approve numerous nursing colleges due to shortage of nurses. Now, we have surplus of nurses without any jobs. I know of nurses who are currently working in petrol stations! BTW, the MOH is currently considering introducing common entry exams for all medical graduates. Only those who pass this exam will be given housemanship post. This will happen soon.

Furthermore there may be a pay cut for doctors when all the post are filled. One of the allowance known as critical allowance of RM 750 will be removed once all the posts are filled. Critical allowance is never a fixed allowance and is usually reviewed every 3 years. As you know, the pharmacist’s critical allowance is going to be removed if not already.

I had one budding doctor who said that the reason she wanted to do medicine is because it is the only field where you have a guaranteed job and a starting salary of RM 6000. Well, I have talked about guaranteed job issue above but she is definitely wrong in stating that the starting salary. The starting salary of HO has gone up over the last 5 years; no doubt about it (please read my MMA article). However, the starting salary of HO currently is about RM 3500 to about RM4000 after including the on-call allowance. Remember, your salary only increases about RM 70/year. You will only reach a salary of RM 6000 after 7 years of service as a medical officer, when you are promoted to U48 according to current promotional prospect in civil service introduced end of last year! BTW, other than the difference of critical allowance, a doctor’s salary is only RM 200 more than a pharmacist in civil service!

2) Medical degree recognition

If I can’t work in Malaysia, I can go to Singapore or Australia to work, right?

Again, another misconception. Many do not know that medicine is a very peculiar field and cannot be compared to any other profession. In order for you to work in another country, your degree needs to be recognised by the Medical Council of the other country. If it is not recognised, you would not be able to work there. For your information, only UKM and UM degrees are recognised in Singapore.

Almost all medical degrees from Malaysia are NOT recognised elsewhere.Malaysia Boleh mah! Only Monash University Malaysia’s medical degree is recognised by Australian Medical Council and thus you would be able to work in Australia/New Zealand. Some of the private medical colleges do twinning programmes with external universities from Ireland/UK/India etc. These may be recognised depending on which degree and where you graduate from.

3) Housemanship & Compulsory service

I have mentioned a little about housemanship above. As you know the housemanship has been extended to 2 years since 2008. Even though it is good for your own training but it does prolong your future postgraduate training. After Housemanship you have to undergo another 2 years of compulsory service before you decide to resign for private practise or pursue your postgraduate degree. It is during this compulsory service that you will be posted to anywhere in the country.

Furthermore, housemanship is not an easy posting. Even though the numbers of HOs have increased tremendously over the last 2 years, it is still a very exhausting job. Many have had a mental breakdown during housemanship. I just heard of a houseman who is on psychiatric MC for the last 2 months! It seems she thought that being a doctor is just like sitting in a clinic and seeing cold cases (probably she thought she can become a GP immediately!)

4) Hard work and post graduate training

20-30 years ago, being an MBBS holder itself is good enough. You can easily open a clinic and become a GP and well respected by the community. But things are changing. Even GP practise is a speciality by itself in many countries (Master in Family Medicine/FRACGP etc). Malaysia is also moving towards that. Many patients are demanding and would prefer to see a specialist directly nowadays.

Thus it is important that when you join medicine undergraduate degree, please be prepared to continue your education for another 10 years after graduation! In order for you to complete your postgraduate education, it will easily take another 10 years, assuming you pass all your exams in one try! So, don’t assume your education is only 5 years! MBBS do not mean anything now, in fact it is only considered as a diploma!

Getting into postgraduate training is also becoming increasing difficult. The number of places for Master’s programme is very much limited in local universities. The demand is greater than supply and of course don’ forget the quota system as well! Other than MRCP (UK) – internal medicine, MRCPCH (UK) – paediatric and MRCOG - Obstetric, you have to depend on local master’s programme for your speciality. Thus, you have a very limited option. With such a big number of doctors coming into the market now, I can assure you that getting a place for post graduate education is going to be a major problem in 2-3 years time! Be prepared.

to be continued.....